Ebben az írásban ahhoz próbálok tanácsot adni, hogy milyen kiegészítőket érdemes megvenni egy hosszabb Ars Magica meséhez. Egy rövidebb, pár hónapos meséhez bőven elég az alapkönyv, de ha valaki hosszan akar mesélni, érdemes megvenni pár kiegészítőt. Először röviden a kiadókról írok, majd kategóriákra bontva felsorolom (majdnem) az összes megjelent kiadványt, megjegyzéseket fűzve a fontosabbakhoz. A kategóriákon belül próbáltam egyben tartani a hasonló könyveket, és fontossági illetve fordított kiadási sorrendet felállítani.
Az Ars Magica négy kiadót járt meg születése óta. A játékot Jonathan Tweet és Mark Rein • Hagen dolgozta ki Lion Rampart (LR) cégen belül, és itt jelentek meg az alapokat bővítő olyan kiegészítések mint a Hermész Rendjét leíró Order of Hermes és a conventusokról szóló Covenants. Ebben a kezdeti időben jelentetett meg több kalandot a rendszerhez az Atlas Games (AG). A Lion Rampart utódaként alakult meg a White Wolf Game Studio (WW), ami folytatta a vonalat a 3. kiadással. Erre az időszakra jellemző a Sötétség Világát megelőlegező a sötétebb világkép, a komorabb hangulat. Mivel a World of Darkness vonal mellett az Ars Magica nem muzsikált olyan jól, a White Wolf átadta a játékot a Wizard’s of the Coastnak (WOC). Ők kezdték el kidolgozni a 4. kiadást, és kiadtak pár kiegészítőt, de rövidesen döntés született az (akkori) szerepjáték kiadás felszámolására, így az Ars Magica átkerült az Atlas Gameshez (AG). Végül itt készült el a 4. kiadás alapkönyve, amiben a játék a historizáló stílus irányába mozdult el, és sok hasznos újítást tartalmazott, de érezhető az átfogó tesztelés hiánya. Igen sok kiegészítő jelent meg a 4. kiadáshoz, változó színvonalon és átfogó koncepció nélkül. A 4. kiadás hibáinak javítására jelent meg az 5. kiadás, és átgondolt koncepció alapján kezdtek kiegészítőket megjelentetni. Az Ars Magica azóta is az Atlas Gamesnél van, mint a kiadó egyetlen élő szerepjáték vonala.
Természetesen alapkönyvre szükség van. Szerintem alapvetően a 3. kiadás és az 5. kiadás közt érdemes választani. Erről bővebben itt olvashatsz.
Ars Magica 5. kiadás (AG0205) [5]
Ars Magica 4. kiadás (AG0204) [4]
Ars Magica 3. kiadás (WW0203, WOC0203) [3]
Ars Magica javított (2.) kiadás (LR0201) [2]
Ars Magica (1. kiadás) (LR0201) [1]
Ezek a könyvek a Hermész Rendjéhez és a mágusokhoz kapcsolódó dolgokat írják le az alapkönyvnél részletesebben. A játékosoknak is hasznosak. Az alapkönyv után ezek érdemes leginkább beszerezni a játékhoz.
az 5. kiadás alap trilógiája
Houses of Hermes: True Lineages (AG0277) [5] - Bonisagus, Guernicus, Mercere, Tremere házak
Én ezt a könyvet tartom a legfontosabbnak az 5. kiadáshoz. A házak mellett általánosan használható információkat is tartalmaz a Rendről.
Houses of Hermes: Societates (AG0285) [5] - Ex Miscellanea, Flambeau, Jerbiton, Tytalus házak
Ezt a könyvet gyengébbnek tartom mint a True Lineagest, de az adott házakhoz hasznos.
Houses of Hermes: Mystery Cults (AG0281) [5] - Björnaer, Criamon, Merinita, Verditius házak
Ez kifejezetten a felsorolt házakról szól, az általuk használt titkos misztériumok vannak leírva.
a korábbi kiadások könyvei
Houses of Hermes (WOC1120) [3]
A házak alap adatai vannak leírva. Gyengébb mint korábbi Order of Hermes.
Order of Hermes (LR1020) [2]
Az eredeti kiegészítő a Hermész Rendjéről. Sok minden átkerült innen az alapkönyvekbe, de ezzel együtt is nagyon hasznos kiegészítő. A 3. kiadáshoz is inkább ezt ajánlom.
Grimoire könyvek
The Wizard's Grimoire: Revised Edition (AG0258) [4]
Különböző hasznos dolgok a mágusokról, és egy adag új varázslat.
The Wizard's Grimoire (WW0660) [3]
kölönleges mágikus hagyományok és misztériumok
Ancient Magic (AG0284) [5]
Kilenc ősi mágikus hagyomány leírása. Hanyagolható.
The Mysteries, Revised Edition (AG0279) [5]
Misztérium kultuszok leírása. Csak akkor érdemes megvenni, ha kifejezetten ilyet szeretne a csapat.
The Mysteries (AG0265) [4]
A Conventus alkotás szabályai benne vannak az alapkönyvekben, de ezekben a kiegészítőkben, kibővített, részletesebb szabályok vannak.
conventus szabályok
Covenants (AG0280) [5] A conventus alkotás szabályainak bővítése, és a conventus működéséhez szükséges szabályok. Akkor érdemes megvenni, ha a conventus hátterével részletesen akar foglalkozni a csapat.
Covenants (LR1010) [2] Conventus alkotási szabályok és négy conventus leírása (az itt leírt dolgok a későbbi kiadásokban nagyrészt bekerültek az alapkönyvbe).
kidolgozott convetusok
Triamore: The Covenant at Lucien's Folly (AG0264) [4]
Mistridge (WW0902) [3]
Tribunálé könyvek
Az Ars Magica világa a Mitikus Európa nagyobb régiókra úgynevezett Tribunálékra van osztva. Ezeknek a leírása található ezekben a kiegészítőkben. Azt a tribunálé könyvet érdemes megvenni, ahol a saga játszódik. Erről bővebben itt olvaszhatsz.
(A területeket a mai országnevekkel határozom meg.)
Guardians of the Forests: The Rhine Tribunal (AG0276) [5] – Németország
The Lion and the Lily: The Normandy Tribunal (AG0286) [5] – Észak-Franciaország
Heirs to Merlin: The Stonehenge Tribunal (AG0262) [4] – Anglia
The Dragon and the Bear: The Novgorod Tribunal (AG0260) [4] – Lengyelország és Kelet-Európa
Sanctuary of Ice: The Greater Alps Tribunal (AG3402) [4] – Svájc
Blood and Sand: The Tribunal of the Levant (AG0269) [4] – Közel-Kelet
Lion of the North: The Loch Leglean Tribunal (WOC1150) [3] – Skócia
Tribunals of Hermes: Rome (WW0751) [3] – Olaszország
Tribunals of Hermes: Iberia (WW0750) [3] – Spanyolország és Portugália
Ezek a kiegészítők a Hermész Rendjétől távol eső területekről szólnak. Csak akkor van értelme megvenni, ha valaki egy hosszabb kalandot tervez az adott területre.
Land of Fire and Ice (AG0270) [4] - Izland
Ultima Thule: Mythic Scandinavia (AG0261) [4] - Skandinávia
The Mythic Seas (AG0259) [4] - Tengerek
South of the Sun (AG3040) [2] - Afrika
Ezek a könyvek a normál emberi világról szólnak. Nagyrészt jó történelemkönyvekkel helyettesíthetők, bár a szabályrendszerhez kapcsolódó részek hasznosak lehetnek, ha a saga erősen kötődik az emberi társadalomhoz (pl. városi conventusban játszódik, vagy a conventus gazdaságát komolyan kezeli).
Art & Academe (AG0287) [5] - egyetemek
City & Guild (AG0283) [5] - városok
Ordo Nobilis (AG0263) [4] - nemesek
A Medieval Tapestry: Personalities of Mythic Europe (AG0254) [4] - karakterek
The Medieval Handbook (WW1500) [3]
Mythic Europe (WW0600) [3]
Ezekben a könyvekben a mágia melletti természetfeletti erőkről, lényekről, birodalmakról van szó. Szerintem a Hermész Rendjéről szóló kiegészítők után ezek a leghasznosabbak, de igazán akkor érdemes beszerezni, ha az adott természetfeletti erő jelentős szerephez jut a sagában.
természetfeletti birodalmak
Realms of Power: The Divine (AG0278) [5]
Realms of Power: The Inf ernal (AG0282) [5]
Realms of Power: Magic (AG0288) [5]
Realms of Power: Faerie (AG0290) [5]
Faeries (WOC1110) [3]
Faeries (WW1015) [3]
Pax Dei (WW1021) [3]
The Maleficium (WW1019) [3]
mágikus hagyományok
Hedge Magic, Revised Edition (AG0289) [5]
Hedge Magic (AG0252) [4]
Kabbalah: Mythic Judaism (AG0255) [4]
Hidden Paths: Shamans (WW0250) [3]
lények
The Medieval Bestiary: Revised Edition (AG0266) [4]
Medieval Bestiary (WW1017) [3]
helyek
More Mythic Places (WW1018) [3]
Mythic Places (WW1016) [3]
Sok kidolgozott kalandot adtak ki az Ars Magicához. Ezek közül van ami egy külön saga alapjául szolgálhat, de a legtöbbet csak több-kevesebb sikerrel lehet beilleszteni egy futó sagába. Néha jól jön egy kidolgozott kaland, ha nincs idő vagy kedv mesét írni, de alapvetően az Ars Magicára a conventushoz szabott egyedi kalandok a jellemzőek.
The Broken Covenant of Calebais (AG0275) [5]
Abból a szempontból jó, hogy bemutat egy conventust, amiből a játékosok ötleteket meríthetnek.
Tales of Mythic Europe (AG0291) [5]
The Fallen Angel (AG0253) [4]
Return of the Stormrider (AG0256) [4]
Festival of the Damned: Anniversary Edition (AG0257) [4]
Két régebbi kaland egybekötve. A második nagyon jó.
Nigrasaxa; Promises, Promises [4]
A 4. kiadás kezdő kalandjai. A címre klikkelve letölthetők.
The Bishop's Staff (AG0268) [4]
Black Monks of Glastonbury (AG3402) [4]
Faerie Stories (AG0271) [4]
Living Lore (AG0272) [4]
Cause and Cure (AG0273) [4]
The Fallen Fane (AG0274) [4]
Twelfth Night (WW0503) [3]
A Midsummer Night's Dream (WW0500) [3]
Deadly Legacy (WW0811) [3]
Black Death (WW0813) [3]
The Pact of Pasaquine (WW0812) [3]
Jump-Start Kit: The Stormrider (WW0802) [3]
A Winter's Tale (WW0502) [3]
Broken Covenant of Calebais (LR0810) [2]
The Tempest (LR0501) [2]
Jump-Start Kit: The Stormrider (LR0801) [2]
Festival of the Damned (AG3035) [2]
Trial by Fire (AG3025) [2]
The Sorcerer's Slave (AG3020) [2]
Tales of the Dark Ages (AG3010) [2]