Simple Ars Magica

Andrew P. Smith úgy találta, hogy az Ars Magica rendszere túl bonyolult a kezdő játékosai számára, ezért elkezdte leegyszerűsíteni az 5. kiadás szabályait. Rendszerét Simple Ars Magica néven tette közzé.

A kidolgozott anyag itt található (angolul).
Ezen a fórumon vitatják meg dolgot.

A legfontosabb módosítások:

  • Csak egy egyszerű kockadobásra van szükség. A 0 mindig 0, és lehet balsiker. A 9 mindig a legnagyobb dobás, és egyszer lehet rádobni.
  • A tapasztalati pontok száma az ötödére csökken, így kisebb számokkal kell számolni.
  • A Művészetek ugyanolyan skálán vannak mint a jártasságok (0-15).
  • A varázslat szintek ugyanolyan skálán vannak mint a nehézségi szintek (0-24).
  • A varázslat szintbe nem számít bele a hatótáv és az időtartam, ezért egyszerűbb a varázslat szintek kiszámítása, és rugalmasabban lehet használni a formális varázslatokat. A hatótáv és az időtartam ehelyett a varázslás paraméterei, és a varázslat szintjének túldobása korlátozza a lehetőségeket.
  • Kisebb számokat, egyszerűbb összegeket és könnyebb számolásokat alkalmazó rendszer. A kisebb értékek miatt az alacsonyabb módosítókat kihagyta a rendszerből (pl. a varázslásnál a tulajdonság és az aura), illetve ezeket a minőség pont (quality point) rendszeren belül hozza vissza, ahol 5 minőség pont ér egy teljes módosítót.

Érdekes kísérlet, és érdemes rajta elgondolkodni. Van ami kifejezetten tetszik (pl. a jártasságok és művészetek egy szintre hozása, vagy a hatótáv és időtartam kezelés), de szerintem sok esetben nem egyszerűsíti a játékot, csak az értékeket csökkenti egy 1-20 tartományba. Sőt a minőség pontok rendszere, kifejezetten bonyolítja a helyzetet, vagy a tapasztalati pontok csökkentése lehetetlenné teszi a tapasztalati pontok differenciáltabb kiosztását (pl. a felszedett tapasztalat és a gyakorlás egy szintre került). Tehát van mit egyszerűsíteni a rendszeren, de a Simple Ars Magica legtöbb esetben rossz úton indult el. Szerintem.