5. kiadás változásai: Karakteralkotás

Az ötödik kiadásban a karakteralkotás logikusabb, kiforrottabb, de sok szempontból bonyolultabb is lett. A véletlent teljesen száműzték a rendszerből, mindent választással vagy pontosztással oldottak meg. A karakteralkotási és fejlődési szabályok jobb összehangolásával elérték, hogy ne legyen nagy eltérés egy frissen kidolgozott és egy felfejlesztett karakter közt.
A rendszer alap összetevői (tulajdonságok, előnyök és hátrányok, jártasságok, stb.) megmaradtak, inkább a részletekben történtek módosulások. Leginkább az előnyök-hátrányok felvétele és a jártasságok és művészetek meghatározása változott.

Az előny-hátrány rendszert megpróbálták úgy egyszerűsíteni, hogy a -6-tól +6-ig terjedő értékskála helyett bevezették a kisebb és a nagyobb előny-hátrány kategóriákat, ahol a kisebb 1 pontos a nagyobb 3 pontosnak számít. Ez valóban egyszerűbbé teszi valamivel a sakkozást az előnyökkel és hátrányokkal, de sokszor érzem a kieső értékek hiányát.
Az előnyöket-hátrányokat típus szerint is kategorizálták, vannak általános, hermetikus, természetfölötti, történeti és személyiség előnyök és hátrányok. Ezek közül a legérdekesebbek a történeti hátrányok. Itt olyan jellemzőket lehet felvenni, amik mesék alapjául szolgálhatnak. A rendszer ösztönzi ezek felvételét, mert a kisebb történeti hátrányok valójában inkább előnyösek, és csak a nagyobb történeti hátrányok igazán hátrányosak.
Az előnyök és hátrányok felvételénél különféle előírásokat kell betartani (pl. legfeljebb 5 kisebb hátrány, csatlósoknak max. 1 személyiség hátrány lehet, stb. ), ami az optimalizálásokat védi ki, és elősegíti, hogy kezelhető szinten maradjanak a hátrányok. A dolog hátulütője, hogy ezzel nagyon beszűkítették a lehetőségeket. Bajtársaknál például nehéz kitölteni a 10 pontos hátrány keretet. Ha valaki felveszi a maximumot történeti és személyiség hátrányokból, még mindig lesz 3 pontja, amivel vagy természetfeletti hátrányt kell felvenni (amiből kevés van), vagy általános hátrányt, ami viszont szinte kizárólag testi vagy szellemi fogyatékosságot jelent. Mivel kevesen szeretnek dadogó vagy sánta hősöket alakítani, az egyetlen normális lehetőséget kihasználva, az 5. kiadásban elszaporodhatnak a megátkozott bajtársak.

A jártasságoknál hasonló pontosztásos rendszer van mint a 4. kiadásban. A karakter életét korszakonként kezeli a játék. Más szabályok vonatkoznak a gyerek és felnőtt korra, illetve mágusoknál a tanonc időszakra és a mágussá avatás utáni időre. Bizonyos jártasságok (természetfeletti, tudományos, harci) csak megfelelő előnnyel vehetők fel.
Gyakorlatilag a fejlődési szabályokkal egyező módon lehet a jártasságokat növelni. Az 5. kiadásban megteremtették az átjárhatóságot a művészetek és a jártasságok fejlesztése közt, ezért a mágusok már a karakteralkotásnál egy ponthalmazból fejleszthetik mágikus és világi képességeiket.

Részletesebben:
Karakteralkotás zanza