Támadás és sebzés

Probléma
Az 5. kiadás harc szabályai szerint a támadás és a védekezés különbsége hozzáadódik a sebzéshez. Ezzel az a nagy probléma, hogy így támadásba számító értékek (ügyesség tulajdonság, a fegyver támadás értéke) ugyanúgy (egy az egyben) beleszámítanak a sebzésbe mint a sebzéshez adódó értékek (erő tulajdonság, fegyver sebzés értéke). Ezért minden szempontból jobbak a támadás értékei, mert azok nem csak a támadás sikerét növelik, hanem a sebzésbe is ugyanannyira beleszámítanak, mint a sebzés értékei. Ezért a harc szempontjából egyértleműen az ügyességet érdemes magasabbra tenni, mert az a támadás mellett a sebzés is növeli, míg az erő csak a sebzést.

Példa
- A támadó ügyessége:3, ereje:1, jártassága:5, karddal a támadása:12, sebzése:7
- B támadó ügyessége:1, ereje:3, jártassága:5, karddal a támadása:10, sebzése:9
- Az ellenfél védekezése dobbással együtt 14, sebzés felfogása 4
- A támadónak legalább 3-at kell dobni, hogy eltalálja és megsebezze ellenfelét.
- B támadónak legalább 5-öt kell dobni, hogy eltalálja és megsebezze ellenfelét.
Látható, hogy a nagyobb ügyesség miatt könnyebben találja el A az ellenfélt mint B. De mi van akkor, ha az ellenfélnek megnöveljük a páncélzatát, hogy 12 legyen a sebzésfelfogása?
- A támadónak 6-tal kell túlütni a védekezést, vagyis legalább 8-at kell dobni a sebzéshez.
- B támadónak csak 4-el kell túlütni a védekezést, de mivel rosszabbul támad, a végeredmény, hogy ugyanúgy 8-at kell dobni sebzéshez.
Vagyis alacsonyabb sebzés felfogás ellen az ügyesebb karakter jobban harcol, míg magasabb sebzés felfogás esetén azonosak az esélyek. A jó az lenne ha az erő és a fegyver sebzése jobban érvényesülne magasabb sebzés felfogás ellen.

Megoldás
A sebzéshez kötődő minden értéket duplázni kell: az erő kétszerese számít a sebzéshez; a fegyverek sebzése kétszer akkora; a kitartás kétszerese számít a sebzésfelfogásba; a páncélok sebzésfelfogása kétszer akkora; a sebesülés szintek kétszer akkorák.
Ezzel az a probléma, hogy így ha a sebzésfelfogás nagyobb mint a sebzés, akkor kétszer akkorát kell dobni a sikerhez, mint régen (mivel a dobás értéke nem duplázódik, de minden más igen.) Ennek mérséklésére a nagy páncélok duplázott értéken lehet csökkenteni néhány ponttal.

Példa folyt. (duplázott sebzés(felfogás) értékekkel)
- A támadó ügyessége:3, ereje:1, jártassága:5, karddal a támadása:12, sebzése:14
- B támadó ügyessége:1, ereje:3, jártassága:5, karddal a támadása:10, sebzése:18
- Az ellenfél védekezése dobbással együtt 14, sebzés felfogása 8
Ennél az alacsony páncélnál nem változik a felállás: A-nak legalább 3-at, B-nek legalább 5-öt kell dobni, hogy eltalálja és megsebezze ellenfelét.
De növeljük meg ismét a páncélzatot. A duplázás itt 24-et jelentene, de mérsékeljük ezt 20-ra.
- A támadónak 7-el kell túlütni a védekezést, vagyis legalább 9-et kell dobni a sebzéshez.
- B támadónak csak 3-al kell túlütni a védekezést, vagyis 7-et kell dobni sebzéshez.
Látható, hogy kis páncélzatnál az ügyességnek nagyobb szerepe van, de egy komoly páncélzat átütéséhez jól jön a nagy erő, és a magasabb sebzésű fegyver.